علل فرسودگي و تخريب سازه هاي بتني

علل فرسودگي و تخريب سازه هاي بتني
  1-1- نفوذ نمكها :

 نمكهاي ته نشين شده كه حاصل تبخير و يا جريان آبهاي داراي املاح مي باشند و همچنين نمكهایی كه توسط باد در خلل و فرج و تركها جمع مي شوند، هنگام كريستاليزه شدن مي توانند فشار مخربي به سازه ها وارد كنند كه اين عمل علاوه بر تسريع و تشديد زنگ زدگي و خوردگي آرماتورها به واسطه وجود نمكهاست. تر وخشك شدن متناوب نيز مي تواند تمركز نمكها را شدت بخشد زيرا آب داراي املاح، پس از تبخير، املاح خود را به جا مي گذارد.

 

1-2- اشتباهات طراحي : 

ادامه نوشته

همه چیزدر مورد  پيش تنيدگي

مقدمه ای بر پيش تنيدگي :

پیش تنیدگی یک روش تسلیح بتن با فولاد با مقاومت بالا می باشد که باعث مقاومت بیشتر اعضای بتنی در مقابل بارهای وارده می شود.

پيش تنيدگي :

عبارت است از ايجاد يك تنش ثابت و دائمي در يك عضو بتني به نحو دلخواه و به اندازه لازم ، به طوري كه در اثر اين تنش ، مقداري از تنش هاي ناشي از بار مرده و زنده در اين عضو خنثي شده و در نتيجه مقاومت بار به آن افزايش پيدا مي كند .

هدف اصلي از پيش تنيده كردن يك عضو بتني ، محدود كردن تنشهاي كششي و تركهاي ناشي از لنگر خمشي تحت تاثير بارهاي وارده در آن عضو ميباشد .

براي مثال اگر يك تير فقط تحت تاثير لنگر خنثي ناشي از بار مرده و زنده ، هميشه در پايين تير كشش وجود خواهد داشت ، حال اگر نيروي فشاري P را در مركز سطح مقطع تير از دو طرف وارد آوريم ، مي توان تنش كششي را در پايين تير كاهش داده ، و يا اينكه به كلي آن را از بين برده و تبديل به تنش فشاري كرد .

 

 

 

تاريخچه :

اولين كسي كه ظاهرأ توانست با ايجاد تنش فشاري در بتن آن را تحت تأثير لنگر خنثي افزايش دهد ، يك نفر آمريكايي به نام Jackson بود كه اختراع خود را در سال 1886 به ثبت رسانيد .

در سال 1888 دو هرينگ آلماني با قرار دادن يك ميله فولادي كشيده شده در داخل يك دال بتني توانست ، اولين دال بتني پيش تنيده را ايجاد كند . نظر او به اين بود كه ، چون بتن جسمي است مقاوم در برابر فشار و ليكن مقاومت آن در مقابل كشش كم مي باشد ، ميتوان با وارد كردن فشار به بتن كشش ايجاد شده در اثر بار مرده وزنده را دال تقليل ، و در نتيجه مقاومت آن را افزايش داد .

 

 كاربرد پیش تنیدگی :

 

فرستاده شده توسط دانشجو ترکاشوند

ادامه نوشته

گزارش زمين لرزه 25/7/1388، تهران

 گزارش زمين لرزه 25/7/1388، منطقه پاکدشت- ری
دوشنبه ، 27 مهر 1388 ، 10:08
گزارش زمين لرزه 25/7/1388، منطقه پاکدشت- ری

1- معرفی رويداد
در ساعت 23:57: 14 (به وقت محلی) روز 25 مهر ماه 1388، زمین لرزه ای با بزرگیML=3.9 در مقياس محلی در جنوب شرقی تهران محدوده بین شهرستانهای پاکدشت و ری (7کیلومتری شمال قرچک) به وقوع پیوست. شکل (1) موقعیت رومرکز این زمین لرزه را به همراه نقشه گسل های منطقه تهران نشان می دهد. اعلام زمین لرزه توسط سیستم پردازش کاملا اتوماتیک شبکه ملی لرزه نگاری باند پهن پژوهشگاه پس از گذشت 4 دقیقه از وقوع زمین لرزه و تعیین محل اولیه نیمه اتوماتیک آن بعد از 12 دقیقه صورت گرفت. رومرکز این رویداد براساس لرزه نگاشت های ثبت شده در شبکه لرزه نگاری پژوهشگاه در مختصات 50/35 درجه عرض شمالی و 59/51 درجه طول شرقی محاسبه شده است. البته خطای تعیین محل5± کیلومتر در راستای شمالی- جنوبی و شرقی- غربی می باشد. بر این اساس مرکز سطحی مشخص شده با نماد ستاره در شکل(1) در دایره ای به شعاع 5 کیلومتر در سطح زمین ممکن است جابجا شود. عمق تعیین شده برای این زمین لرزه 18 کیلومتر می باشد که محاسبه عمق نیز حدود5± کیلومتر با خطا همراه است.
ادامه نوشته

نکاتی از تحلیل و طراحی دیوار برشی

 

نکاتی از تحلیل و طراحی دیوار برشی

برای معرفی مصالح دیوار برشی میبایست دقت شود که یک مصالح جدید با میلگردهای فولادی طولی و عرضی AIIتعریف شود. دیوار برشی متشکل از مجموعه ای از پوسته دیوار و ستون Pier به عنوان المان لبه ای میباشد که این ستون ها عملا رفتار ستونی نداشته و در واقع به عنوان بخشی از دیوار عمل میکنند.

مطابق آیین نامه اگر تنش فشاری دیوار تحت اثر بارهای نهایی بیشتر از 0.2 fc شود باید المان لبه ای تامین شود.جزء لبه ای ناحیه ای است که باید در آن خاموت گذاری ویژه انجام شود.این ناحیه می تواند در دیوار های با ضخامت ثابت نیز وجود داشته باشد و نیاز به بزرگ کردن لبه های دیوار به شکل ستون نباشد.المان های ستون مانند کناری برای جایگذاری راحت تر میلگردها و تقویت دیوار بکار میروند. در المان لبه ای باید ضوابط ویژه خاموت گذاری را همانند ستون ها رعایت نمود.

مطابق آیین نامه نباید ضخامت دیوار از 15 سانت و عرض المان مرزی از 30 سانت کمتر باشد.

برای  اینکه Etabs این ستون ها

ادامه نوشته

پل هاي معروف دنيا


 


(Oresund Bridge (Oresund Strait, Denmark and Sweden
 ارساند (تنگه دانمارک و سوئد)



این پل بالغ بر 25000 فوت طول و 669 فوت ارتفاع دارد. پل كابلی ارساند برای اتصال دانمارك به سوئد در سال 2000 افتتاح شد، كل پل كه 82000 تن وزن دارد دارای طولانی ترین مقاطع پل كابلی ( هر تكه 1.608 فوت) در جهان است و روزانه 60000 مسافر را با اتومبیل، اتوبوس و قطار از خود عبور می دهد. با رانندگی از دانمارك شما ابتدا از جزیره ی ساخته شده (مصنوعی) ‌Peberholm عبور كرده و در تونل 13.287 فوتی زیر دریا ناپدید شده و سپس شما را از پل ارساند، قبل از آنكه سفرتان به سوئد كامل شود عبور می دهد، عبور از پل ارساند ارزان تمام نمی شود ( بیش از 53 دلار هر ماشین) گرچه برای مسافرینی كه مكرر رفت و آمد می كنند تخفیف نزولی داده می شود كه با توجه به هزینه ی 3.8 میلیارد دلاری آن تعجبی ندارد.




(T Sing Ma Bridge (Hong Kong, China
پل تسینگما (هنگ کنگ ، چین)



پل لنگری تسینگما در هنگ كنگ ششمین پل معلق در جهان است و بیش از هر پلی در كره ی زمین به ترافیك ریلی می پردازد هزینه ی ساخت این پل 900 میلیون لار است و در سال 1977 پس از 5 سال كار بی وقفه افتتاح شد. این پل دارای یك مقطع اصلی به طول 4.518 فوت و پس از آنكه دو جزیره ی T Sing Yi & Ma Wan را بهم وصل كرد نامگذاری شد جالب انكه 49000 تن فولاد ساختمانی در دكل پل مورد استفاده قرار گرفت، در حالیكه در هر یك از برج ها به بلندی 675 فوت 65000 تن بتن مصرف شد. این پل جاذبه ی گردشگری ایجاد كرده و بلحاظ مناظر زیبایش معروف است، بویژه در شب هنگامیكه چراغ ها روشن می شوند تماشایی است.




(Bosphorus Bridge (Istanbul, Turkey
پل بوسفورس (استانبول ، ترکیه)

 

 

 

 

منبع:civil on line

ادامه نوشته

تنظیم پارامتر های تحلیل و  طراحی در  Etabs:

تنظیم پارامتر های تحلیل و  طراحی در  Etabs:

طبق آیین نامه ملی مبحث 10 طراحی سازه فولادی به روش تنش مجازASD همانند آیین نامه های AISC-ASD , UBC انجام میگیرد.

کنترل فشردگی مقاطع:

چنانچه از AISC برای طراحی سازه فلزی اسفاده شود میبایست مقدار تنش مجازFb برای تیرها فشرده درنظر گرفته شود و از 0.6Fy به مقدار 0.66 Fy تغییر یابد.

برای ستون ها به دلیل استفاده از جوش در مقاطع جفت و عدم پیوستگی کامل طبق بند 10-1-5-4 مقطع فشرده نخواهد بود.با افزایش فاصله پروفایل های سازنده ستون ها میتوان قدرت مقطع جفت را در دو جهت مساوی کرد.

برای بادبندها هم نیازی به فشرده بودن مقاطع نیست که برای این منظور، استفاده از قابلیت Auto Select در Etabs برای طراحی بادبند ها لازم نیست و این اجزاء در سازه با معرفی و تغییر مقطع  کنترل میگردند.

افزایش تنش مجاز در آیین نامه ها:

در صورت استفاده از آیین نامه UBC برای طراحی سازه فلزی بجهت احتمال کم وقوع بار زلزله در حالت وجود بار زنده یا باد میتوان تنش مجاز را 33% افزایش داد یا  باید ضرایب 0.75 در ترکیبات بار شامل بار زلزله اعمال شود. با تعریف UBC ،برنامه تنش مجاز را افزایش نمی دهد و مطابق توضیحات ذکر شده میبایست در ترکیب بارهایی که شامل نیروی زلزله میباشند همگی در 0.75 ضرب گردند.

چنانچه در ETABS از آیین نامه AISC استفاده شود. طبق تعریف در پیشفرض تنظیمات آیین نامه، هنگامی که به ترکیب بار دارای زلزله میرسد، افزایش تنش مجاز لحاظ میشود و لازم نیست که این ضریب در ترکیبات بار وارد شود. برنامه ضریب کاهش 0.75 بار را به صورت افزایش 1.33 تنش مجاز لحاظ خواهد کرد.البته توجه داشته باشید چنانچه بخواهید با نیرویی که از ETABS  در این حالت برداشت میکنید طراحی را کنترل کنید ،باید تنش مجاز را در 1.33 ضرب کرد.

کنترل ترکیبات بار پیوست 2-2800 :

در طراحی ستون ها میبایست ترکیبات بار ویژه پیوست 2 آیین نامه 2800 نیز جداگانه بررسی شود.برای این منظور چنانچه از UBC برای طراحی سازه استفاده شود همانطور که در ادامه گفته خواهدشدامکان منظور نمودن این کنترل در خود Etabs وجود خواهد داشت، اما بدلیل اینکه مراجعی از قبیل نظام مهندسی ساختمان استان تهران استفاده از UBC را در طراحی سازه ها مجاز نمی داند و از لحاظ شباهت آیین نامه ای AISC نزدیک تر به آیین نامه ملی ما دیده شده است لذا میبایست پس از آنالیز و طراحی سازه با AISC خروجی مربوط به نیروی محوری ناشی از بار مرده ،زنده  و زلزله درستون ها برداشت شود و با توجه به این نکته که در AISC تنش مجاز آیین نامه ای در 1.33 بطور پیش فرض ضرب گردیده لذا با ضرب مجموع نیروی محوری در ضریب 1.33 این افزایش تنش مجاز خنثی شود و ضوابط مربوطه برای کنترل کشش و فشار برای ستون ها درنظر گرفته شود..نتایج مربوط به کنترل ستون ها طبق پیوست 2 -2800 برای ستون های کناری مهاربندها بحرانی ترخواهد بود.

ادامه نوشته

زلزله طرح و زلزله بهره برداری و کنترل های لازم

زلزله طرح و زلزله بهره برداری و کنترل های لازم

زلزله طرح ، زلزله ایست که احتمال وقوع آن و یا زلزله های بزرگتر از آن در 50 سال عمر مفید سازه کمتر از 10% باشد زلزله بهره برداری ، زلزله ایست که احتمال وقوع آن و یا زلزله های بزرگتر از آن در 50 سال عر مفید سازه بیش از 99.5% باشد هدف از بیان زلزله بهره برداری در آیین نامه 2800 تنها برای کنترل بند 2-13 ، ویژه ساختمان های با اهمیت خیلی زیاد و زیاد است که تفاوت این دو در سطح عملکرد سازه میباشد. چراکه برای این ساختمان ها میبایست از سطح عملکرد بی وقفه سازه استفاده گردد تا در هنگام وقوع زلزله خللی در کاربری سازه بوجود نیاید . درحالت زلزله بهر برداری برای سازه های با اهمیت زیاد و خیلی زیاد ، افزایش ضرایب ترک خوردگی تیر ها از 0.35 به 0.5 ، ستون ها از 0.5 به 1 و دیوار برشی از 0.35 به 0.7 در حالت ترک نخورده و متعاقب آن کاهش دوره تناوب اصلی سازه، افزایش ضریب بازتاب و افزایش برش پایه سازه خواهیم داشت .

 در کنترل Drift سازه مطابق بند 2-5-5 میزان تغییر مکان مجاز سازه تا 0.008 ارتفاع طبقه افزایش می یابد که بیشتر از مقدار مجاز آیین نامه برای زلزله طرح در بند 2-5-4 مشاهده میشود.(این موضوع را میتوان با قرار دادن ضریب رفتار ها و مقایسه مقادیر 0.25/0.7R و 0.008 ملاحظه نمود) همچنین مطابق بند 2-13 کنترل های دیگری نیز برای سازه های فولادی و بتنی با اهمیت زیاد و خیلی زیاد در حالت زلزله سطح بهره برداری میبایست انجام گیرد.

 

 

نكاتي از طراحي فنداسيون

نكاتي از طراحي فنداسيون

برای انتقال عکس العمل ها ازEtabs  به Safe میبایست با تعریف حالت بار Envelope  و جمع تمام ترکیبات بار موجود با ضریب 1، پس ازانجام عملیات طراحی سازه با اعمال گزینه Export Floor Loads and loads from above  نتایج که شامل عکس العمل قائم و لنگرهای دو طرف (در صورت گیردار بودن تکیه گاه ها)به Safe  منتقل نمود.لازم به ذکر است نتایج عکس العمل افقی برش در تکیه گاه به Safe انتقال نمیابد و میبایست با تمهیداتی این بار برای کنترل دستی فشارتماسی شالوده و خاک محاسبه گردد .مراحل تحلیل و طراحی پی شامل سه مرحله زیر میشود:

1- کنترل تنش زیر خاک:

فونداسیون با بارهایی که از Etabs به آن منتقل میشود برای تنش زیر خاک تحت ترکیبات بار بهره برداری  میبایست کنترل گردد یعنی   :                                                   Dead+Live

0.75(D+L+-Ex)              ,             0.75(D+L+-Ey)

چنانچه فونداسیون برای تحمل تنش زیر خاک جوابگو نبود میتوان با افزایش ضخامت پی و عرض نوار و یا در پی های گسترده با بکاربردن شمع های فشاری در محل ستون ها مشکل را برطرف نمود.

لازم به ذکر است در Safe میتوان اثر شمع فشاری

ادامه نوشته

نكاتي از كنترل برش پانچ  كف ستون سازه فلزي در safe

نكاتي از كنترل برش پانچ  كف ستون سازه فلزي در safe

 

  Safe برای هر ستون تمامی حالت های بحرانی(گوشه ای ، داخلی و

 لبه ای)را کنترل میکند و امکان دارد نوع برش منگنه ای بحرانی با وضعیت قرار گیری ستون سازگار نباشد که این امکان بحرانی شدن برای ستون های گوشه ای و لبه ای بیشتر وجود دارد چراکه برای ستون های میانی در همه حالت Safe  وضعیت میانی را بحرانی تشخیص میدهد.

برای موقعیت کف ستون های ستون های کناری و گوشه ای دو  حالت ممکن است رخ دهد:

1-     اطراف ساختمان باز بوده و محدودیتی از لحاظ همسایه مجاور وجود نداشته باشد:

در این حالت در ستون های کناری امکان برون زدگی پی وجود دارد و عملا ستون همچون ستون میانه میباشد. اما Safe همانطور که گفته شد نوع برش منگنه ای بحرانی ستون های کناری را ممکن است در بحرانی ترین حالت همچنان بصورت گوشه ای و لبه ای تشخیص دهد درحالیکه اینطور نیست.

برای اطلاع از این موضوع به خروجی Design>Show Design

ادامه نوشته

هتلی به بزرگی یک شهر

هتلی به بزرگی یک شهر

هتلي زيباو محسور كننده با قابليت هاي يك شهر

در اين هتل 300 فروشگاه مختلف 30 رستوران بزرگ با استانداردهاي جهاني , 317 استخر شنا و سونا و 100000مترمربع سالنهاي كنفرانس وجود دارد. مساحت سوئيت ها از 70 تا 170 مترمربع ميباشد.

 

 

 

 

 

 

ادامه نوشته

بررسی انواع تحلیل استاتیکی و دینامیکی

بررسی انواع تحلیل استاتیکی و دینامیکی

 

استاتیکی-  استاتیکی خطی:

مبتنی بر اثر مد اول زلزله(بطور مثلث معکوس، و اثر سایر مدها در حالت پیش آمدکی های زیاد با اثر نیروی شلاقی در بام)

استاتیکی غیر خطی در مصالح (پوش اوور)

مبتنی بر رابطه غیر خطی تنش کرنش در مصالح اعضاء میباشد ..هدف از تحلیل غیر خطی تعیین منحنی جابجایی نقطه بالایی سقف در برابر برش پایه ای که بتدریج افزایش میابد تا جایی که رفتار مصالح وارد فاز غیر خطی و در نهایت منجر به ریزش سازه شود.

تحلیل استاتیکی غیر خطی هندسی پی دلتا (تحلیل غیر خطی برای سازه های بتنی)

برای در نظر گرفتن اثر لنگر های تشدید شونده همانطور که در آیین نامه 2800 و آبا آمده ،برای سازه های بتنی(مبتنی بر حالت حدی) ملزم به استفاده از اثر ثانویه تغییر شکل هستیمکه برای اینکار دو راه وجود دارد یکی اینکه از طریق دستی پارامتر پیش فرض مربوطه به آیین نامه را مربوط به ضریب افزایش لنگر را در نرم افزار (که در ACI  این عدد پیش فرض 1 هست) را تغییر دهیم اما راه دوم استفاده از آنالیز پی دلتا میباشد که با این توضیحات در صورتیکه از ACI  استفاده کنیم این تغییر یا استفاده از پی دلتا ضروری میرسد در تحلیل سازه هایی که بر اساس روش تنش مجاز آیین نامه طراحی می شوند نیازی به ضریب افزایش لنگر یا تحلیل پی دلتا نیست و تنها یک تحلیل استاتیکی عادی برای هم بار ثقلی و هم بار جانبی انجام میگیرد

دینامیکی - دینامیکی طیفی:

در این حالت همه مدهای سازه با هم اثر داده میشود در واقع این روش مبتنی بر اصل بر هم نهی آثار مدها استوار است ،بنابراین تنها برای سیستم های خطی قابل استفاده میباشد.

دینامیکی تاریخچه زمانی:

تحلیل تاریخچه زمانی هم بطور خطی و هم غیر خطی میتواند انجام شود، درصورتیکه تحلیل تاریخچه زمانی بروش مودال باشد تنها روش خطی آن قابل قبول است.تحلیل تاریخچه زمانی تنها جهت کنترل های اضافی برای سازه مورد استفاده قرار میگیرد و به عنوان مبنایی برای طراحی سازه مورد استفاده قرار نمی گیرد.در این تحلیل تمام پاسخ های سازه(نیرو،تغییر شکل،برش و...)به صورت توابعی از زمان بدست خواهند آمد.

الگوریتم طراحی و کنترل جابجایی نسبی سازه های بتنی مطابق آیین نامه 2800 ویرایش سوم

الگوریتم طراحی و کنترل جابجایی نسبی سازه های بتنی مطابق آیین نامه 2800 ویرایش سوم

 

فایل 1 - تعیین دوره تناوب اصلی سازهT:
تبصره 1 بند 2-3-6 ; زمان تناوب تئوری کوچکتر از 1.25 برابر زمان تناوب تجربی
تبصره 2 بند 2-3-6 ; ترک خوردگی تیر = 0.5 ستون و دیوار برشی = 1

فایل 2- کنترل جابجایی نسبی جانبی سازهDrift :
«نیازی به رعایت تبصره 1 بند 2-3-6 برای کنترل دریفت نیست.»
2- الف-کنترل دریفت برای زلزله طرح با لحاظ کردن اثر پی دلتا:
بند 2-5-6 ; ترک خوردگی تیر = 0.35 ستون = 0.7
دیوار برشی ترک خورده= 0.35 دیوار ترک نخرده = 0.7
  Drift < 0.02 / 0.7R           è          0.7 > T
2-ب- کنترل دریفت برای زلزله بهره برداری (سازه های با اهمیت زیاد و خیلی زیاد) که میتوان از اثر پی دلتا صرفنظر کرد:
بند 2-5-6 ; ترک خوردگی تیر = 0.5 ستون و دیوار برشی = 1
Drift < ارتفاع طبقه0.005 – 0.008

فایل 3-طراحی سازه
با تعیین دوره تناوب اصلی سازه از فایل 1 و نیز تغییر در ضرایب ترک خوردگی مقاطع مطابق فایل 2 ( بند 2-5-6 ) سازه مورد نظر طراحی میگردد.

کلیه بند های ذکر شده مربوط به آیین نامه 2800 ویرایش سوم میباشد.

 

آرماتور تقویتی و حداقل و حداکثر در مقاطع تیر ستون

آرماتور تقویتی و حداقل و حداکثر در مقاطع تیر ستون

- مطابق بند 9-20-3-2-1 در تمامی مقاطع عضو خمشی نسبت آرماتورها هم در پایین و هم در بالا ،نباید از 1.4/fy  کمتر  و نسبت آرماتور کششی نباید از 0.025 بیشتر اختیار شود..حداقل دو میلگرد با قطر مساوی یا بزرتر از 12 میلیمتر باید هم در پایین و هم در بالای مقطع در سراسر طول ادامه یابد.

- در ستون ها با معرفي آرايش و ابعاد ميلگردها ظرفيت مقطع ستون كنترل مي شود.اما در تيرها مساحت ميلگرد طولي بالا و پايين مقطع محاسبه شده واز تفاوت میزان مساحت میلگرد های طرح شده در تیر با حداکثر میلگردهای مجاز استفاده در تیر ها ،میزان آرماتور های تقویتی محاسبه خواهد شد.

 

ادامه نوشته